120. lecke: Kimenő számlák automatikus készítése - Időszakosan ismétlődő kimenő számlázás

Feladat sorszáma: 120

Feladat megnevezése: Kimenő számlák automatikus készítése - Időszakosan ismétlődő kimenő számlázás

Jogszabályi háttér:

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 159. § (1) bekezdése alapján az adóalany köteles – ha e törvény másként nem rendelkezik – a termékértékesítéséről, szolgáltatásnyújtásáról a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője részére, ha az az adóalanytól eltérő más személy vagy szervezet, számla kibocsátásáról gondoskodni.

A 174. § meghatározza, hogy a számla megjelenési formája lehet elektronikus vagy papír alapú.
További szabályozásokat a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet is meghatároz.

A számlák kibocsátása történhet számlázó program használatával (ideértve az integrált rendszerek erre alkalmas menüpontjait is), valamint nyomtatvány felhasználásával.

Jogszabály nem tartalmaz arra vonatkozóan előírást, hogy a kibocsátó hányféle számlázó programot használhat, illetve azt sem tiltja, hogy a számlázóprogram(ok) alkalmazása mellett adott esetben nyomtatvány felhasználásával tegyen eleget a számlakibocsátási kötelezettségének.

A rendszer hogyan támogatja a jogszabályi megfelelést:

A kimenő számla, mint számviteli alapbizonylat mindenben megfelel a szigorú számadású nyomtatványokra vonatkozó tartalmi és formai előírásoknak. A rendszerben előállított számlák megfelelnek továbbá a 2007. évi CXXVII. törvényben (új ÁFA tv.), a 23/2014. (VI.30) NGM rendeletben foglalt előírásoknak és követelményeknek.

A rendszer hogyan könnyíti meg a jogszabályi megfelelést:

Jelentős mennyisége vagy ismétlődő jellege esetén a kimenő számlák feltöltését célszerűbb és hatékonyabb adatfeltöltő táblázat segítségével végezni. Erre a rendszer kétfajta lehetőséget biztosít: 

a) kimenő számla készítése táblázatból

b) kimenő számlák automatikus készítése.

 A „kimenő számlák automatikus készítése” lehetőséggel az időszakosan ismétlődő számlázási feltételeket lehet megadni. A feltöltendő fájl kötött formátumú, szerkezetét a 131-es menüpont tartalmazza.


Információ: A programon kívül, nyomtatványon, vagy más számlázó programmal előállított számlák mint „külső kimenő számlák” feltölthetőek a rendszerbe az erre szolgáló menüpontban adatfeltöltő táblázat segítségével.

TIPP1: A táblázatban található Feladat azonosító: (nem kötelező) Ha kitöltjük, akkor módosítja az eredeti feladatban megadott tervezett számlákat (csak amelyek még nem készültek el) a táblázatban megadottakra.

Kapcsolódó kulcsszavak:

Szükséges előismeret: belépés, kimenő számla készítése, kimenő számla igazolása, kimenő számla nyomtatása, kimenő számla kontírozása

Később ismertetett: NAV kimenő számla adatexport


A feladat végrehajtása lépésről-lépésre:

  1. Az időszakosan ismétlődő számlázás végrehajtásához a szükséges alap táblázatot a 131 Kimenő számlák listája menüpontból lehet előállítani.

  2. Lépjünk be a 131-es menüpontba!

  3. A menüpontban a már elkészített kimenő számlák és a külső kimenő számlák együtt listázódnak.

  4. Természetesen bármilyen más szempont szerint is választhatunk a számlázni kívánt tételek jellemzői alapján. Amennyiben teljesen új tartalmú táblázatot szeretnénk készíteni, akkor elegendő egyetlen számlát kiválasztani, elkészíteni a táblázatot, majd átírni/feltölteni azt a szükséges adatokkal.

  5. Előzmények a példához: augusztusi teljesítéssel már kiállítottunk három db bérleti díjas számlát három különböző partnernek. Ezeket a bérleti díjakat további három hónapban ugyanolyan összeggel továbbra is ki kell számláznunk.

  6. A szükséges táblázat kinyeréséhez szűrjünk a már meglévő számlá(k)ra: a Megjegyzés oszlop feletti szűrőmezőbe írjuk be: Bérleti díj*

  7. Ezután kattintsunk a <Lista frissítése> gombra! A lista leszűkült a három keresett számlára.

  8. Kattintsunk a <Táblázat készítése a 13102-es menüponthoz> funkciógombra!

  9. A program felkínálja, hogy a készítendő táblázatot megnyissa, vagy a felhasználó gépére mentse. Válasszuk a <Megnyitás> gombot!

  10. A megnyitott táblázat fejlécének megfelelően szükséges a számlaadatok megadása, majd a fájl mentése. A cellákat akár teljesen új adatokkal is ki lehet tölteni, a már meglévő számlára való szűrés a táblázat fejléc szerkezetének kinyerése céljából fontos.

  11. Példánkban a módosítandó adatok köre a következő (minden sorban írjuk felül ezekkel az értékekkel a cellákat):

    - Számla kelte 2016-10-03  (A számla létrehozásának tervezett dátuma.) FONTOS! Ahhoz, hogy ezt a leckét teljes körűen be tudjuk mutatni, illetve kipróbálható legyen, a számla keltének mindig azt a napot adják meg, amelyiken tesztelik a feladatot! Természetesen a valós könyvelésben a számlázásnak megfelelő adatokat kell megadni.

    - Teljesítés dátuma 2016-10-03 (A számla tervezett teljesítésének dátuma.)

    A számla keltezési és teljesítési dátum nem lehet korábbi, mint a táblázat készítésének napja!

    - Fizetési határidő 11 (A teljesítés dátumától számolt napok száma.)

    - Ciklusok száma 3  (Azt mutatja, hogy mennyi darab számla készüljön.)

    - Periódus HA  (HA/FE/EV Milyen időközönként készüljenek el a ciklusban megadott számlák: havi, féléves, éves)

  12. Mentsük el a számítógépre a táblázatot!

  13. Lépjünk be a 13102-es menüpontba!

    Itt a folyamat három fázisra tagolódik:

    a) a Feltöltési fázisban tölthető fel az előzőekben elkészített táblázat

    b) a Szerkesztési fázisban lehet megtekinteni, hogy milyen számlák fognak készülni

    c) a Végrehajtási fázisban lehet a tervezett számlákat elkészíteni.

  14. A <Tallózás> gomb segítségével keressük meg a számítógépen az elmentett fájlt és kattintsunk a <Feltöltés> gombra!

  15. A képernyőn látható válik a három számla. Amennyiben megfelelőnek találjuk a számlázási adatokat, kattintsunk a <Beemelés> gombra! A megerősítést kérő üzenetre adjunk <OK> választ!

  16. Ezt követően nyissuk meg a Feltöltés melletti <Szerkesztés> munkalapot rákattintással!

  17. Láthatjuk, hogy a rendszer mindhárom partner és mindhárom hónap vonatkozásában létrehozta a tervezett számlákat. Ebben a munkafázisban még van lehetősége a felhasználónak a tervezett számlákból való törlésre a tervezett számla kijelölésével és a <Töröl> funkciógombbal.

  18. Ha átlépünk a <Végrehajtás> munkalapra, akkor láthatjuk, hogy ott megjelentek a mai napon esedékes kibocsátású számlák. (Ha a lecke 12-es pontjában a számla keltének a mai napnál későbbit adtunk meg, akkor itt még nem jelennek meg a számlák, mert még nem aktuális a kibocsátásuk.)

  19. Az aktuális számlák kiállításához a <Végrehajtás> munkalapon jelöljük ki a három db számlát, majd kattintsunk a táblázat alatt található <Végrehajtás> gombra!

    A számlák létrejöttéről rendszerüzenetet kapunk, amely tartalmazza a három számla sorszámát is, ezek a sorszámok sorok végére is beíródtak. Ezekre újabb számlák létrehozása már nem lehetséges.

    Az <Előző hónap> és az <Aktuális hónap> gombok alkalmazásával az előző hónapra esedékessé vált számlakiállításokat, illetve a tárgyhóban esedékeseket kérdezhetjük le.

  20. Visszalépve a <Szerkesztés> munkalapra, láthatjuk, hogy egy havi számlamennyiséggel már kevesebb van a listánkban, tehát itt most már csak azokat a tervezett számlákat láthatjuk, amelyeket a következő hónapokban kell kiállítanunk.

  21. Az így kiállított számlák megjelennek a 1313-as kimenő számlák igazolása menüpontban. A további lépések (igazolás, nyomtatás, kiküldés, könyvelés) a korábbi, ide vonatkozó leckékben (15,16.) ismertetettek szerint történik.

     

Megismert kulcsszavak: kimenő számlák készítése automatikusan, időszakosan ismétlődő számlák kiállítása

A feladatot sikeresen elvégezte.

Utolsó módosítás: 2016. november 18., péntek, 13:57